Una de les
ideologies a discutir en classe era l’igualitarisme. Ajudant-me en el els
textos de Devís Devís, J y Pérez Samaniego, V. (2009). La ética professional en la formación del profesorado de Educación
Física, en Martínez Alvarez, L y Gómez, R (Eds): La educación física y el
deporte en edad escolar. Un giro reflexivo. Buenos Aires (Argentina): Miño Dávila
(pp. 105-123) i http://eusebiozamoraedmov.blogspot.com.es/2011/11/el-igualitarismo.html,
crec
que conec moltes característiques de l’igualitarisme i sabria enfocar-ho a
diferents àmbits.
Igualitarisme com a
definició, es refereix a el tracte igual de tots, ja que es basa en que tots
som iguals i per tant hem de rebre el mateix tracte. Hi ha 3 orientacions
principals del igualitarisme: igualtat del dret, de les oportunitats i igual
respecte. Aquests aspectes estan correctament socialment parlant, ja que allò
ideal seria que no hagueren mostres de desigualtats i tots fórem iguals. Aquest aspecte és molt difícil en una
societat com l’actual, on els estereotips i les etiquetes socials són molt
abundants. Quan es parla de l’aplicació de l’igualitarisme em recorda al
concepte de justícia, en la que el Rei i la Constitució ens diu que ‘’todos
somos iguales delante de ella’’. Deixant de banda que dubte seriament de la
eficàcia d’aquesta frase, la justícia és un àmbit on, teòricament, som tots
igual tractats.
Però a altres àmbits es
pot aplicar l’igualitarisme? I a l’àmbit educatiu? I en les classes l’educació
física? En la meua opinió, actualment s’està fent així en aquest àmbit, posant
les mateixes proves per superar per tots els alumnes. En l’Educació Física, es
fique una prova de llançament per mesurar la força i si es llança a 5m se té un
5 i als 10m un 10. Funciona així, avaluant a tots per igual. Però actualment
apareix una diferència mitjançant la qual s’agrupa la classe: el sexe. Ara es
fan 2 proves, una per xics i l’altre per xiques. Però, reflexionant en el grup,
el sexe no és la única variable en la
que es mostren diferències entre les persones: altura, pes, aspectes
psicològics i totes les que se’ns puguin ocórrer. Amb açò vull dir que s’ha de
tractar als alumnes de diferent forma en allò que siguin diferent, però igual
amb els aspectes iguals.
Per això, arribat a la
conclusió, amb els textos de Devís, de que els professors no han de buscar un
tracte igual, sino eliminar els tractes diferents, per tal de que tots siguin
tractats igual, proporcionalment. Han de rebre un tracte equivalent no igual,
augmentant les oportunitats a aquells que en tenen menys, per què tots siguin
avaluats i tractats de forma equitativa, no igual, mirant les seues possibilitats.
Per tant el fet de separar la classe per sexes, no és solució per aquest
problema, s’han de tractar als alumnes de diferent forma en allò que siguin diferents,
no solament en el sexe. D’aquesta forma es busquen complir les 3 orientacions
de l’igualitarisme dites anteriorment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada