PART 2: Jose Gimeno Sacristán y comentaris.
En quant a la
intervenció del D.Jose Gimeno Sacristán, destacar que vam poder valorar i
reflexionar sobre una sèrie d’aspectes fonamentals que hui en dia es donen en
l’ambient de la ensenyança i potser no ens adonem. S’abordaren temes com la
importància de què l’educació sigui igual per a tots, no ignorant (o menyspreant)
a aquells amb més dificultats a l’escola (que és el que es fa, separar als que
més ‘’valen’’ dels que menys, mitjançant les notes). De fet, tal com senyala
Howard Gardner en la Teoria de les Intel·ligències
Múltiples, no es pot afirmar que hi ha un talent en el
coneixement en general, simplement que aquest és divers.
També es va
insistir en la importància de que la bona educació es fonamenti en bons
pràctics, fomentant més les vies aplicades (arts, filosofia, E.F. ... els
oblidats del sistema) que les vies/ciències acadèmiques. Tenint en compte un
aspecte que s’està oblidant, una característica principal de l’educació pública
no és suspendre a ningú, sino ser participativa, per tant no es vol una
educació prescrita per ningú ( el currículum oficial està ‘’bé’’, però per si
sol no té sentit educatiu), cal obrir-nos a la realitat pràctica, i marcant com
exemple Finlàndia, involucrant a les famílies en els processos educatius, ja
que és ingenuïtat pensar que l’educació passa solament en l’àmbit acadèmic. A
més, exposà una característica que ha de tindre una educació pública: que sigui
compensatòria, és a dir, que es dirigeixi a aquells que no tenen recursos per
tindre una bona educació. Seguint aquesta línia explicà que també s’ha
d’adoptar una política compensatòria, redistribuint els diners per una millor
financiació.
Menció a part
mereix un aspecte en el qual estaven d’acord
Gimeno, Imbernón i Martínez i que en algunes assignatures de la nostra carrera
hem mencionat i discutit; va sorgir a l’hora d’examinar les qualificacions en
l’escola pública obligatòria. Una frase que és prou il·lustrativa d’aquest
aspecte es dita per Sacristán: “no es
sap si s’avalua per l’ensenyança o s’ensenya a avaluar”. Així, s’ explica la
importància que se li dona actualment a les qualificacions, tornant-se
l’objectiu de l’educació en traure bona qualificació i no en ser educat o
participatiu. Es transforma en una competició contínua, tractant als alumnes
com a material o clients als que hem de posar un número i esperar que passin
els següents.
En el tema de
les qualificacions, es va explicar l’origen i existència de les qualificacions,
destacant la complementació del professor Francisco Imbernon, que explica que
existeixen per una simple desconfiança en el professor i l’alumne i en les
seues labors, a la forma d’ensenyar del professor, i es suposa que amb
qualificacions tenen controlats a ambdós, sobretot el primer. Aquest control,
destacat també per Gimeno, demostra la pèrdua de valor de la figura del
professor, ja que, en la nostra opinió, se l’està limitant, cohibint, sent una
titella del sistema educatiu i simplement com un predicador de conceptes buits.
Aquesta imatge del professor està molt llunyana a la que explica el nostre
protagonista, que descriu un professor com aquella persona que fa
pedagògicament viables els coneixements, és a dir, que es una ajuda en el
procés d’ensenyança. Eixa persona que té la necessitat de revisar, modificar y
actuar, buscant adaptar els continguts als interessos dels alumnes, sent per
tant imperatiu el diàleg, la discussió i participació dels alumnes, com ja hem
expressat abans.
També es
parlà de les avaluacions contínues, en les quals el professor i alumne poden
tractar sobre aquesta, però sobretot sobre com es senten en el procés, els seus
gustos de continguts... Perquè, de què serveix avaluar si no es per conèixer a
les persones i ajudar-les en funció de les seues necessitats?
A més, en el torn per les preguntes del públic, ens va cridar molt
l’atenció la qüestió què va contestar Gimeno Sacristán sobre la qualitat educativa. Deia que mai
s’havien donat més hores de matemàtiques com ara, i la mitja d’hores està molt
per damunt de la resta de països, deixant clar que no per més temps, sino és
més qualitat. De fet, aquesta qualitat
està, principalment, en la financiació i aquesta, en aquest país és molt baixa.
Aleshores, s’intenta augmentar el temps de classe per disminuir el ‘’fracàs
escolar’’, molt elevat en Espanya, però es disminueix els diners que
s’inverteixen. Açò és totalment incoherent ja que per que hi hagi una bona
financiació ha d’haver uns alts impostos.
Per finalitzar, sol dir que és evident que pareixem estar
lluny d’aquesta educació pública-democràtica, però no per açò podem deixar de
lluitar per ella. Encara que no es confií en els docents, doncs així ho demostri
els polítics actuals per mitjà de controls periòdics i la impossibilitat
d’accés a la participació en la gestió, organització de la pràctica educativa,etc;
devem seguir endavant en busca de l’anhelada i necessària, almenys en la nostra
opinió, educació pública.
També volem afegir una última pregunta, sabent que alguna
vegada ja s’ha plantejat en classe: açò és perfecte, però què fem quan arribem
a un centre educatiu i volem realitzar una educació sense qualificacions i liberal (que no neoliberal), inculcant els
valors d’una educació pública.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada